Att vara så sjuk

Hej! Ja, nu är det så att jag av en slump kom in på en tjejs blogg och jag blir så oerhört upprörd över det. Människor som är så sjuka och inte kan ta sig ur det själva, hur ska man vara emot dem? Hon skriver om hur många kalorier hon ska förlora, lägger ut blider på sin mage och säger "Titta vad fet jag är", det är SJUKT! Jag vet att de inte kan förstå det, eller det känns så i alla fall. Men vem är jag att uttala mig om människors beteende och sjukdommar? Antagligen ingen, men jag vill försöka förstå vad som rör sig i dessa människors huvuden. Jag läste en bok i Engelska A för ett tag sedan om en anorektisk tjej, det tog lång tid innan hon fick träffa en psykolog och ännu längre tid innan hon förstod vad hon höll på med. För det första trodde hon att hennes kropp mådde bra av att svälta sig själv. Det är så läskigt, att psykologer ibland inte kan ta sig in under fasaden och få bort det sjuka, men tillslut insåg flickan i boken vad det var hon gjorde mot sig själv, hon var till och med nära på att dö en gång.

Den händelsen förändrade henne och hon började slå tillbaka, hon skulle slå den hjärntvättade personen inom sig och börja äta igen och få fason på sitt liv. Det tar lång tid men man måste också vara tuff som medmänniska emot personer som är sjuka. Det är inte alltid de förstår själva vad det är de gör, man måste få dem att förstå att man bara menar väl. Det är det som tar tid, det är faktiskt inte dem själva som talar eller gör sakerna, det är den hjärntvättade personen som räknar kalorier och hur mycket de måste springa och kanske till och med spy på en dag.

Det jag irriterade mig på i hennes blogg var att det känns som ett rop på hjälp och det är säkert inte någon i hennes närhet som vet om bloggen och kan förstå hennes känslor, men det allra värsta är att hon verkar på något sätt utnyttja bloggen till att tjäna pengar och driva fram vikthetsen. Det är just det som gör mig så arg!

Detta är inget ideal.

/N

Kommentarer
Postat av: SKINNY

Tjäna pengar? Jag har 48 läsare, jag tror inte jag kommer så långt med det... Seriös? Vad menar du med att jag ska vara seriös?

2009-02-28 @ 19:49:22
URL: http://skinnyisthin.blogg.se/
Postat av: P

Anorexia och andra ätstörningar har nästan alltid med andra saker att göra än skönhetsideal. Jag har en vän som varit/är anorektiker och det är jättesvårt att förstå om man själv aldrig drabbats. Det enda man som vän kan göra är att finnas där och stötta så gott man kan. Som tur är mår hon bra nu. Psykologen gjorde nog sitt bästa för att hjälpa, men det är som min vän säger: "Ingen kan hjälpa en om man inte själv vill. Det var först när jag själv bestämde mig för att jag skulle lämna det som jag blev "frisk"." Kram!

2009-03-01 @ 10:16:01
Postat av: Jenna

Det var som sagt synd att det inte blev något igår men vi får ta det någon annan dag och planera bättre :)

2009-03-01 @ 18:51:40
URL: http://yen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0